KARAR TARİHİ : 16/02/2023
KARAR SAYISI : ESAS NO: 2022/126 KARAR NO:2022/570
ANKARA 45. ASLİYE HUKUK MAHKEMESİ KESİNLEŞME KARARI:
KONU : VAKIF SENEDİ TADİLİ. İLE SON DURUMU
ŞANLIURFA VAKFI VAKIF SENEDİ
Madde 1) Ekli listede kimlikleri yazılı kişilerin kurucu üye oldukları, bu vakıf senedine yazılı amaçları gerçekleştirmek üzere Türk Medeni Kanunu hükümlerine göre tüzel kişiliği haiz bir vakıf kurulmuştur.
Madde 2) Vakfın Adı: Vakfın adı Şanlıurfa Vakfıdır. Kısa adı ise ŞANVAK'tır. İş bu resmi senette Vakıf olarak anılacaktır.
Madde 3) Vakfın Merkezi:
Vakfın merkez adresi Ankaradadır. Vakıf, Yönetim Kurulunun kararı ile ilgili mercilerin izni ve onayı ile yurtiçi ve yurtdışında şube ve temsilcilikler açabilir veya teşkilât kurabilir. Bunların görev ve yetkileri Vakıf Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
Madde 4) Vakfın Amacı:
Vakfın amacı, başta Şanlıurfa ili olmak üzere; yurt içinde ve yurt dışında, Sosyal, Kültürel, Ekonomik, Sağlık, Eğitim ve Öğretim ile ilgili araştırma ve çalışmalar yapmak, kamu yararına ve kamu hizmeti niteliğindeki faaliyetleri yapmak, Şanlıurfalılara yönelik yardımlaşma ve dayanışmayı sağlamak, Şanlıurfa ilinin ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmasına destek olmaktır.
Madde 5) Vakfın Faaliyet ve Görevleri:
Vakıf, yukarda belirtilen amaçlarına ulaşmak için, münhasıran eğitim ve öğretim konularında faaliyette bulunmak üzere, yasalara ve ilgili diğer mevzuata uygun olarak,
- Şanlıurfa ili ile ilgili kültürel araştırma ve tanıtma çalışmaları yapmak,
- Öğretim ve eğitim imkânı olmayan başarılı il öğrencilerini, önlisans, lisans, yüksek lisans ve doktora öğrenim kademelerinde, burs vermek suretiyle desteklemek, yardımda bulunmak,
- İl genelinde kamu kurum ve kuruluşlarına, İlde faaliyet gösteren özel yatırımcılara vakfın amacı doğrultusunda yardımcı olmak,
- Şanlıurfa İl ve İlçelerinde şehircilik, sağlık, çevre sorunları ve eğitim konularında Valiliğe ve Belediyelere yardımcı olmak, projeler hazırlamak, kanuni izinlerle tarihi eserleri korumak, gerektiğinde onarmak, bu amaçlarla yayın yapmak, toplantılar düzenlemek ve bu kurumlarla müşterek faaliyetlerde bulunmak,
- Bilim, teknoloji, kültür ve sanat alanlarında, eğitim, araştırma ve inceleme yapmak veya yaptırmak ve bunun için gerekli müesseseleri kurmak,
- Spor, sergi, tiyatro, konser salonları, müze ve kültür merkezleri açmak, işletmek veya işlettirmek,
- Ulusal veya uluslararası düzeyde, konferans, panel, açıkoturum, forum, seminer, sempozyum, brifing ve benzeri toplantılar düzenlemek; yaz kampları, şenlikler, yarışmalar ve geziler organize
etmek; sergiler açmak veya bunları yapanlara destek vermek,
- Gelirlerinin en az üçte ikisini nevi itibarıyla genel ve özel bütçeli idarelerin bütçeleri içinde yer alan kamu hizmetinin veya hizmetlerinin yerine getirilmesi için kullanmak,
- Vakıfın amaçlarına ulaşmak için yasal sınırlamalara uymak suretiyle yapabileceği iş ve işlemler;
- Vakfın gelirlerini arttırmak için gerekli tüm yatırımları yapmaya,
- Her türlü menkul ve gayrimenkul satın almaya ve satmaya; taşınmaz malların irtifak, intifa, sükna, üst, rehin, ipotek gibi mülkiyetten gayrı aynî haklarını kabul etmeye; bu işlemlerde kullanmak üzere kredi almaya, borçlanmaya, taşınmaz ipotek etmeye, gayrimenkulleri işletmeye, idare etmeye, iştirak etmeye, iktisadi, ticari sınai kuruluşlara ortak olmaya veya kendisine ait kuruluşlara ortak almaya,
- Her türlü taşınır ve taşınmaz kiralamak, işletmek, kullanmak gelirlerini tahsil, devir ve feragat etmeye,
- Şirket kurmak, vakfın gelirlerini artırmak amacıyla sair şirketlerle ile iş birliği yapmaya;
- Vakıf üyelerinin yararlanacağı tesisler, misafirhaneler, dinlenme yerleri açmaya ve işletmeye veya işleticiye vermeye,
- İlk orta ve yüksek öğrenim kademeleri öğrencileri için yurtlar ve barınacak yerler, aşevleri, okuma ve çalışma salonları açmaya, işletmeye veya işletmeciye vermeye,
-Miktar ve değeri kısıtlanmamış taşınır ve taşınmaz malları: bağış, vasiyet, satın alma ve kiralama suretiyle sahip olmak ve kullanmaya,
-Vakfın amaçlarına benzer çalışmalarda bulunan yurt içi ve yurtdışındaki gerçek ve tüzel kişiler ile iş birliği yapmaya, bunlardan yardım almaya, bu yardımlar için anlaşmalar yapmaya;
-Vakfın amaç ve hizmet konularına uygun olarak yürütülen ve yürütülecek projelerden gelir elde etmeye,
-Vakfa gelir sağlamak amacı ile olağan işletme ilkelerine göre çalışacak iktisadi işletmeler kurmaya, kurulu olanlara iştirake ortak olmaya, bunları doğrudan işletmeye ya da denetimi altında bir işletmeciye işlettirmeye;
-Vakfın amaç ve hizmet konularından birinin ya da tümümün gerçekleştirilmesi için yararlı ve gerekli görülen girişimlerde bulunmaya, mal edinme, inşaat ve benzeri sözleşmeler yapmaya:
Türk Medeni Kanununa göre izinli ve yetkilidir. Vakıf bu yetki ve gelirlerini Türk Medeni Kanunu ile yasaklanan maksatlarla kullanamaz. Vakıf hiçbir suretle siyasetle iştigal edemez.
Madde 6) Vakfın Malvarlığı
Vakfın malvarlığı,yukarıda sayılan amaçların gerçekleştirilmesi için tahsis edilen para,taşınır ve taşınmaz kalemlerinden müteşekkil olup ekli listed eyer almaktadır. Kurulış sırasında tahsis edilen bu malvarlığının toplamı :500 milyonYTL.dir.
Madde 7) Vakfın Gelirleri
- Vakfın amacına uygun her türlü ayni ve nakdi bağışlar ile yardımlar,
- Vakfın faaliyetlerinden elde edilecek her türlü gelirler,
- Vakfın banka faizleri, ikramiyeler, hisse senedi tahvil, hazine bonosu vb. varlık ve haklarının değerlendirilmesi ile saptanacak gelirler, iktisadi işletmeler, iştirak ve ortaklıklardan, projelerden sağlanacak
- Vakfın menkul veya gayrimenkulleri ile diğer varlık ve hakların değerlendirilmesi ile elde edilecek kira, satış, faiz ve benzeri gelirler,
- Vakfın gelir getirmeye matuf okuma salonları, yurtlar, pansiyonlar, kurslar ve tesislerin her türlü gelirleridir.
- Yurtiçi ve yurtdışı projelerden elde edilecek gelirler ile diğer surette elde edilecek her türlü gelirlerdir.
Madde 8) Vakfın Organları:
Vakfın organları; a.Kurucular Kurulu, b.Genel Kurul, c.Yönetim Kurulu d.Denetleme Kuruludur.
Madde 9) Kurucular Kurulu:
- Kurucular Kurulu Vakıf Kurucularından oluşur.
- Kurucular Kurulu gerekli gördüğü durumlarda toplanır. Toplantıda gündemindeki konuları müzakere ederek genel kurula, yönetim kuruluna vakfın amaçlarına ve yasalara uygun tavsiye ve görüşlerde
Madde 10) Genel Kurul:
- Genel Kurul, vakfın en yüksek karar ve danışma organıdır.
- Vakfın kurucuları ve genel kurulca üyeliğe kabul edilen gerçek ve tüzel kişilerden oluşur. Vakfın kurucuları, genel kurulun tabii ve devamlı üyeleridir.
- Genel kurul üyelerinin vefatları halinde üyelik kendiliğinden son
- Genel kurulda tüzel kişiler temsilcileri aracılığı ile oy kullanırlar
- . Genel Kurul üyeliğinin ölüm veya başka nedenle sona ermesi halinde üye sıfatı varislerine intikal
- Genel Kurul üyesi sıfatına haiz olanların üst üste üç olağan genel kurul toplantısına geçerli mazeretleri olmaksızın katılmamaları halinde üyelikleri düşer.
Madde 11) Genel Kurulun Görev ve Yetkileri
Vakıf genel kurulunun görev ve yetkileri aşağıda gösterilmiştir.
-Yönetim kurulunun ve denetim kurulunun asıl ve yedek üyelerini seçmek,
-Vakıf yönetim kurulunca hazırlanan bütçeyi ve faaliyet raporunu görüşüp incelemek, denetim kurulu raporlarını görüşüp incelemek, yönetim kurulunun ibrası konusunda karar vermek,
-Yönetim kurulunca hazırlanacak vakıf iç mevzuat tasarılarını aynen veya değiştirerek kabul etmek.
-Yönetim kurulunca hazırlanacak bütçe tasarılarını aynen veya değiştirerek kabul etmek.
-Gerektiğinde vakıf senedinde ilaveler ve değişiklikler yapmak.
-Vakfın kanundan doğan sona erme sebeplerinin varlığı halinde sona ermesini kararlaştırmak;
-Vakfa hizmeti geçenlerin onurlandırılması ile ilgili esasları belirlemek.
-Vakıf faaliyetleri konusunda genel politikaları belirlemek.
-Vakıf genel kurulu, yönetim kurulunun tamamını veya bir kısmını herhangi bir zamanda, mevzuatta düzenlenen azil sebeplerinin oluşması halinde, mahkemenin vereceği azil kararını beklemeden görevden alabilir.
Madde 12) Genel Kurul Toplantısı ve Karar Nisabı:
- Genel Kurul yönetim kurulunun çağrısı üzerine bilanço ve çalışma raporlarının onaylanması ve gündemde yazılı konuları görüşmek amacı ile dört yılda bir Kasım ayında Ankarada toplanır. Genel Kurul ayrıca yönetim kurulunun gördüğü lüzum üzerine veya Genel Kurul üyelerinin en az üçte birinin yazılı olarak yönetim kurulundan talepte bulunmaları halinde olağanüstü olarak toplanabilir.
- Olağan ve olağanüstü toplantılarda, ilan olunan gündemde yer almayan konular görüşülemez. Toplantı divanının oluşmasından sonra hazır bulunanların yarısının yazılı önerisi ile; Vakıf üyeleri ile vakfa yükümlülük ve sorumluluklar yükleyecek, senet değişikliği, ödeneklerin arttırılması gibi konular dışında gündeme madde eklenmesi mümkündür.
- Toplantı tarihi, yeri, saati ve gündemi, toplantı gününden en az 7 gün önce üyelere ulaşacak şekilde ulusal gazetede ilan edilir veya en uygun iletişim araçları ile
- Genel Kurul üye tamsayısının yarısından bir fazlası ile toplanır. Çoğunluk sağlanamadığı takdirde toplantı, bir hafta sonra aynı gün ve saatte aynı yerde yapılır. Bu ikinci toplantıda toplantı nisabı aranmaksızın genel kurul toplantısı gerçekleştirilir.
- Genel kurulun toplanması ile toplantıyı yönetmek üzere bir başkan, başkan vekili ile yazman seçilerek başkanlık divan heyeti oluşturulur. Başkanlık divanının oluşturulması ile toplantı gündem konuları görüşülmeye başlanır.
- Genel Kurul karar yeter sayısı ise, toplantıya katılanların yarıdan bir fazlasıdır. Oyların eşit olması halinde, divan başkanının oyu iki oy sayılır. Oylamanın ne şekilde yapılacağı ayrıca karara bağlanır. Her üyenin tek oy hakkı vardır.
- Toplantıya gelemeyecek üye, Genel Kurul'dan bir başka üyeyi vekil tayin edebilir. Bir şahısta birden fazla vekalet toplanamaz. Vekaleten bir kişi adına oy kullanabilir. Genel kurula kadar aidatlarını ödemeyen kurucular genel kurulda aidatlarını ödemek kaydıyla oy kullanırlar.
Madde 13) Yönetim Kurulu:
-Vakıf Yönetim Kurulu, Vakfın yönetim ve temsil organıdır. Genel kurul tarafından dört yıl için seçilen 7 asil ve 7 yedek üyeden oluşur.
-Yönetim kurulu, seçildikten sonraki ilk toplantısında kendi üyeleri arasından başkanını seçer. Seçilen başkan tarafından başkan yardımcısı, sekreteri ve sayman için görevlendirme yapılır.
-Yönetim kurulu ayda bir defadan az olmamak üzere toplanmak kaydıyla, toplantı zamanını kendisi tayin eder. Yönetim kurulu salt çoğunlukla toplanır. Kararlar oy çokluğu ile alınır.
-Yönetim kurulu toplantılarında gündemi kurul üyeleri tarafından belirlenir.
-Yönetim kurulu toplantılarına mazeretsiz olarak üst üste üç defa veya bir yılda altı kez katılmayan üye yönetim kurulu üyeliğinden düşer. Üyelikten düşenin yerini sırasıyla yedek üye alır.
Madde 14) Yönetim Kurulunun Görev ve Yetkileri
Yönetim Kurulu, Vakfın yönetim ve temsil organıdır. Bu sıfatla Yönetim Kurulunun görev ve yetkileri aşağıda gösterilmiştir.
-Vakıf amacı doğrultusunda her türlü kararları alır ve uygular.
-Genel Kurulca belirlenen genel politikalar ışığında, Vakıf faaliyetlerinin düzenli ve verimli olarak yürütülmesini sağlar. Bu bağlamda gerekli iç mevzuat tasarılarını hazırlar ve uygulamaya koyar.
-Vakıf malvarlığının değerlendirilmesi ve yeni mali kaynaklara kavuşturulması hususunda gereken çalışmaları yapar.
-Vakıf tüzel kişiliği adına, bütün gerçek ve tüzel kişilerle hukuki, mali ve sair konularda gerekli girişimlerde bulunur ve işlemler yapar.
-Görev, yetki ve sorumlulukları açıkça önceden belirlenmek kaydıyla kendi içinden veya dışarıdan vakfa müdür atar, Vakıf Genel Sekreterliği veya benzeri yardımcı birimler oluşturabilir, gerektiğinde görevlerine son verir.
-Vakıf'ta istihdam edilecek personeli belirler, atamasını yapar, ücretlerini tayin eder, gerektiğinde yürürlükteki mevzuat hükümleri çerçevesinde işlerine son verir.
-Vakfın faaliyetleriyle ilgili olarak, düşünce ve mütalaalarını alma veya araştırma ve incelemelerde bulunmak üzere gerektiğinde konusunda uzman kişilerden istişari mahiyette daimî veya geçici Danışma Kurulları ve Komisyonlar oluşturur.
-Yurtdışında veya yurtiçinde kanuni izinlerle şube açılmasına, açılmış şubelerin kapanmasına karar vermek;
- Vakfın amaçlarını gerçekleştirmek için iktisadi işletme veya şirket kurar veya kurulan şirketlere ortak olmaya karar
-Vakfın muhasebe işlerini takip ve kontrol eder, hesap dönemi sonunda gelir-gider cetveli ve bilançoların düzenlenerek ilgili idareye gönderilmesini ve ilânını sağlar.
-Genel Kurul'un kabul ettiği yıllık bütçeyi uygular.
-Genel Kurul toplantıları ile ilgili hazırlık işlemlerini yerine getirir.
-Genel Kurul toplantılarında, döneme ait Vakıf faaliyet raporunu ibraya sunar.
-Vakfı amaç ve faaliyetleri doğrultusunda yönetim kurulu temsil eder ve yönetir. Yönetim kurulu bu temsil yetkisini yönetim kurulu başkanı ve başkan yardımcılarına devredebilir.
-Yönetim kurulu genel veya belli hal ve konularda belirteceği esaslar dahilinde kendi üyelerinden
bir veya birkaçını yetkili memur ve memurlardan herhangi bir veya birkaçını temsilci veya temsilcilerini herhangi bir sözleşmeyi akdetmeye, mukavele, hukuki bir belge veya senedi nam ve hesabına tanzim, devretmeye yetkili kılabilir.
-Vakfın hizmetleri doğrultusunda yeni kurullar ve organlar veya komisyonlar kurar.
-İlgili mevzuat ile Vakıf Senedi ve Vakıf iç mevzuatının gerektirdiği diğer görevleri yapar.
Madde 15: Vakıf Denetim Kurulu:
Vakıf genel kurulu tarafından dört yıl için seçilen üç asil ve üç yedek üyeden oluşur. Denetim kurulu bu vakıf senedinde kendisine verilen görevler ile birlikte Genel Kurul tarafından verilen görevleri de yapmakla mükelleftir.
Denetim kurulu, vakfın ve yönetim kurulunun faaliyetlerini denetlemek, vakıf defterlerini ve hesaplarını incelemek, her faaliyet dönemi için bir rapor düzenleyerek bunu genel kurula sunmakla görevlidir. Denetim kurulu, üç ayda birden az olmamak üzere toplantı zamanını kendisi tayin eder. Toplantıda vakfın tüm faaliyetlerine, hesaplarına ilişkin bir rapor düzenlenir, deftere işlenir, düzenlenen rapor örneği vakfı başkanına verilir.
Madde 16) Vakfa Üyelik
- Üyeliğe Giriş
Vakfa üye olmak isteyen Gerçek ve tüzel kişiler yazılı, Üyelik Başvuru Forumuyla Vakıf Yönetim kuruluna başvuruda bulunurlar.Tüzel kişi üyeyi vakıfda temsil edecek gerçek kişiler,tüzel kişi üyelik formuylabirlikte,ayrıca gerçek kişiler için üyelik formunu da doldurarak başvururlar.Tüzel kişi üyeyi Vakıf da temsil edecek gerçek kişilerin,tüzel kişiliği temsil görevlerinin sona ermesi hali ile üyelikden çıkması,çıkarılması veya üyeliğin kendiliğinden sona ermesi hallerinde,tüzel kişi kendisini Vakıf da temsil edecek yeni temsilciyi en geç 30(otuz) gün içerisinde yazılı olarak vakfa bildirir.
Vakfın amacını gerçekleştireceğine,bu amaç için faaliyet göstereceğine inanılan medeni haklarını kullanma ehliyetine sahip,,herhangi kötü bir ün ve nam sahibi olmamak kaydıyla vakıf mevzuatına göre üye olabilecek gerçek veya tüzel kişilerin üyeliğine Yönetim kurulu karar verir..
Yönetim Kurulu, üyelik için yapılan başvuruları en çok (30) gün içinde üyeliğe kabul veya isteğin reddi biçiminde 2/3 çoğunlukla karara bağlayıp; sonucu başvuru sahibine yazılı olarak duyurur.
- Üyelikten Çıkma
Hiç kimse Vakfa üye kalmaya zorlanamaz. Her üye yazılı olarak bildirmek kaydıyla istifa hakkına sahiptir. İstifalar Vakıf Yönetim Kuruluna yazılı olarak yapılır.
- Üyelikten Çıkarılma
Aşağıda belirtilen hususlara uymadıkları belirlenen üyeler, Yönetim Kurulunun üçte iki çoğunlukla vereceği karar üzerine üyelikten çıkarılırlar.
-İlgili Yasalar ile belirtilen Vakıf üyesi olarak kalamayacaklar,
-Herhangi bir suçtan beş yıldan fazla hapis cezasına mahkûm olanlar,
-Rüşvet, zimmet gibi yüz kızartıcı suçlardan hüküm giyenler,
-Kanunla yasaklanan Vakıfları kurmak veya idare etmek suçundan kesin hüküm giymiş olanlar ve kanuni ehliyetini kaybedenler,
-Vakfın onur ve itibarıyla bağdaşmayan fiil ve hareketlerde bulunmak.
-Vakfın faaliyetleri ile ilgili olarak genel kurul ve yönetim kurulunca alınan kararlara uymamak.
Ölüm ve ehliyetin kaybı gibi hallerde üyelik kendiliğinden son bulur.
Madde 17: Huzur Hakkı, Ücret Kararı
5072 sayılı Dernek Ve Vakıfların Kamu Kurum Ve Kuruluşları İle İlişkilerine Dair Kanun kapsamında, Vakıf kurullarında görev alan asil ve yedek üyelere bu mesailerine karşılık aylık, ücret, huzur hakkı veya herhangi bir ad altında bir ödeme yapılması, genel kurul kararına bağlıdır.
Madde 18) Vakıf Defter ve Kayıtları
Noterden onaylı, karar defteri, yevmiye defteri, bağış makbuzu kayıt defterleriyle yasaların öngördüğü diğer defterler vakıf yetkilileri tarafından tutulur.
Madde 19) Vakıf Senedinin Değiştirilmesi:
Vakıf senedi hükümleri, genel kurul tarafından ve üye sayısının 2/3si ile alınacak kararla değiştirilir. Bunun için Yönetim Kurulunun teklif kararı veya Genel Kurul üyelerinin en az üçte birinin yazılı teklifi gerekir.
Madde 20) Vakfın Sona Ermesi
Vakfın sona ermesi halinde tasfiyeden artan malvarlığı Şanlıurfa Valiliğine devredilir.
.